Konstutflykt med goda upplevelser.

RECENSION På sommaren lockar museer och gallerier många besökare. Solveig Bergström har rest längs västkusten och sett tre spännande sommarutställningar.

Publicerad 11 juli 2019 19:00
På Galleri Hattlösa i Förslöv är det tioårsjubileum med fjorton konstnärer från olika länder med betoning på Spanien. Galleriet är nyrenoverat, högt i tak vilket gör att konsten trivs och kan andas. Utställningen innehåller till största delen 1900-talets klassiska modernism. Här blandas det föreställande, det abstrakta och det nonfigurativa på ett förtjänstfullt sätt. Det är en välhängd, luftig utställning vilket är svårt med så många olika temperament och uttryck. I entrén möts man av Christian Berg, två sobra målningar från 50-talet i vitgråa färgnyanser. Man kan knappast se sig mätt på dem så meditativa och storslagna är de i sin enkelhet. Jag kommer att tänka på italienaren Morandi som är samma andas barn. Här syns spanska internationella konstnärer som Jorge Castillo, Pablo Picasso, Victor Mira, Luis Feito och August Puig. Det måste vara unikt för ett galleri mitt ute på landet. Galleristen Torvald Berg är son till skulptören Christian Berg vilket kan förklara saken att ha "näsa för konst" med denna samling av internationella konstnärer. Här hittar man eldiga, färgstarka konstnärer som ger möten mellan glädje och sorg, ljus och mörker, poesi och självständighet men också mellan öde och melankoli vilket är konstens förutsättning.
Robert Jakobsen skapar skulpturer i svart järn som är strama och nonfigurativa. Han har inspirerats av primitiva masker från Afrika. Det är starka tecken i rummet där det svarta järnet tycks trotsa tyngdlagen och sväva. Skulpturerna ger ett anslag i rummet och delar av det på ett förtjänstfullt sätt.
Richard Mortensen är en intellektuell, dansk konstnär med stor känsla för färg, form och komposition. Man blir alltid glad när man ser målningarna på Louisiana men också här. Bilderna är självständiga och oftast stora. De är nonfigurativa, obelastade och har lämnat sinnevärlden i en hårdskuren struktur. Framförd med stor kunskap.
Olle Baertling låter aldrig förneka sig med sina geometriska kompositioner och konkreta uttryck. Han arbetar med den öppna formen där "triangelformen"  fortsätter utanför ramen. Detta var  djärva experiment på 40- och 50-talet med väl valda dynamiska "Baertlings"-färger, till exempel hans vita färg. Bilderna blir bättre och bättre ju längre man tittar på dem. Så är det med stor konst.
Sist men inte minst "Maestro" själv, Christian Berg (1893-1976). Han reste mycket, bland annat till Grekland, Frankrike och Egypten, vilket kom att påverka hans konstnärskap och utveckling. Han blev en av modernismens pionjärer i Sverige. En föregångare sedan han lämnat realismen till förmån för det icke föreställande. Här på utställningen som Båt och Torso i  marmor med härlig grace. Sålunda en sevärd utställning med kvalitè.
Med de här tre utställningarna kan man få goda upplevelser på olika plan i sommar.
Solveig Bergström, Hall-media